torsdag 6 februari 2014

Fröken Frimans krig

Jag såg en svensk film med mina kompiser i skolan. Den film är om en kvinna som heter Dagmar. Hon var veldig sterk kvinna som alltid protesterat mot  män, som tänkte att alla kvinnor ser bra i hemma med barn och de inte behöver jobba i kontoren med andra människor.

En dag när gick hon till sin bror som heter Alex och  brättade om hennes idee men Alex blev arg och sa att du måste sluta den alla nonsence sakerna. Han sa att jag bjuda dig kom hit och stanna med oss men hon sa att jag kan stanna i fattighus men jag vill inte stanna med dig. Hon frågade också med lottie, som är Alex fru men hon sa att "Man barn och hem är kvinnas lyka". Dagmar kände sig ledsen för henne och blev sorg och gck ut. Hon hyrde en hotel rom och stanna där. I filmen visar att Dagmar inte tänkte baraom  kvinnor men hon också hjulpte fattigdom. Hon hjulpte en fattig pjöka som led mycket dålig tid.

Hon möttade en andara kvinna på hotlet som också är intresant i kvinnas rättigheter. Efter några dagar Lotti ändrat hennes tänkerna och hon hadde bjudit alla kvinnor som är intresant i kvinnasrättigheter när Alex var bort från hem, men Alex återhem snart och blev arg på lottie och hottade henne. Lottie var också veldig arg och hon var först kvinna som hadde undertektat på papper för kvinnasrättigheter.

Reflaktion : Jag tänker att Dagmar var veldig sterk kvinna för att dessa dagarna inte var det så lätt protesterade mot män. Hon var veldig snälla också eftersom hon tillbringar hela sit liv för att hjälpa andra människor.

Reflaktion :  Jag vill i mitt hemland alla kvinnor också lära deras själve och blir sterk som Dagmar

Avslutning : .Jag gillar filmen och inspirerade med hennes. Jag tror att hon är en ideal , inte bara för svenskor utan för anda också.

1 kommentar:

  1. Hej Archana !
    Jag tyckte hur du skrivit texten om filmen , det var roligt och intressent att läsa det .
    Din rubriker visar vad texter handlar om , jag tror den ska vara i (steg 1).
    Styckmarkering är bra , jag gillade hur du markerad det på eget sätt (steg 1) .
    Användning av tecken tycker jag är i lämpligt sätt (steg 2) :) .

    SvaraRadera